Verkkosivujen kevätsiivous

Kevätauringon paistaessa iskee usein innostus siivota työpöytä ja hengitellä raitista ilmaa työhuoneen avonaisesta ikkunasta. Yrittäjän kannattaa tehdä pieni, tai tarvittaessa vähän perusteellisempikin, kevätsiivous myös verkkosivuilla. Varaa kalenteriisi tunti tai kaksi aikaa, sulje puhelin ja hälyttävät somekanavat ja ryhdy tuumasta toimeen näiden vinkkien avulla.

1. Ulkoasu

Milloin verkkosivujesi ulkoasua on viimeksi päivitetty? Jos etusivulla on ollut sama kuva jo pari vuotta ja yrittäjäkin on jo muutaman kerran vaihtanut hiustyyliä, voisi olla aika ainakin virkistää kuvamaailmaa hieman. Vaihda kevätverhot kodin ja toimiston lisäksi myös nettisivuillesi.

2. Sisällöt

Lue ajatuksella läpi verkkosivujesi sisällöt. Kaipaisivatko markkinointitekstisi uutta virtaa? Järjestele rohkeasti uusiksi ja luovu vanhasta. Pidä tieto ajan tasalla. Kiinnitä huomiota myös yksityiskohtiin: jos hinnastosi on sijoitettu asiakirjaan, jonka nimi on hinnasto2014.pdf, asiakas ei tiedä, onko se vielä voimassa. (Tämä on tositarina viime viikolta, kun yritin selvittää, paljonko luistinten teroittaminen maksaa. Valitsin toisen liikkeen. Toinen asia on sitten se, kannattaako kännykkäselaajien aikakautena tällaista tietoa sijoittaa pdf-tiedostoon.)

3. Toimivuus

Vilkaise sivujasi sekä tietokoneen näytöltä että mobiililaitteesta. Toimivathan ne molemmissa? Mieti sivujesi saavutettavuutta kaikkien käyttäjien kannalta: Onko kuviin lisätty kuvaustekstit, joiden avulla näkövammainen käyttäjä saa tietää, mitä kuvissa on? Käytätkö kohdeyleisöllesi ymmärrettävää kieltä ja ovatko mahdolliset kieliversiot kunnossa? Vinkkejä verkkosivujen saavutettavuuteen löydät Näkövammaisten liiton verkkosivuilta.

 

Näihin kaikkiin kohtiin kannattaa myös pyytää apua – kilauta kaverille tai huutele apua somessa. Ulkopuolinen näkee helpommin, kuvaavatko valikkosi, tekstisi ja kuvasi toimintaasi hyvin ja ovatko ne ymmärrettäviä. Jos mahdollista, luetuta sivut ihmisellä, joka ei tunne toimintaasi kovin hyvin etukäteen; puolisosi ja paras kaverisi luultavasti ymmärtävät jo, mitä yrityksesi tekee, mutta ymmärtääkö naapurisi? Jos ulkopuolista lukijaa ei löydy lähipiiristä, autan mielelläni! Tutustu verkkoviestinnän kehitysehdotukset -palvelupakettiini.

 

Rikkalapio käteen ja siivoamaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *