Testaa, löydetäänkö yrityksesi

Hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, SEO, SEM, Google Ads… Vähemmistäkin sanahirviöistä alkavat yrittäjän kädet vapista. Asiakkaiden pitäisi kuitenkin löytää tiensä yrityksen verkkosivuille. Tässä blogipostauksessa kerron, miten voit testata, päätyvätkö asiakkaat yrityksesi sivuille. Jos eivät löydä, kannattaa lukea myös myöhemmin ilmestyvä jatko-osa. Siinä annan helppoja vinkkejä, joiden avulla kuka tahansa voi parantaa sivujensa löydettävyyttä.

Aloita testi pohtimalla asiakastasi. Kun hän tarvitsee tuotteitasi tai palveluitasi, mitä hän oikeastaan tarvitsee? Hakeeko hän hierojaa Vantaalta, apua niska-hartiavaivoihin vai jotain muuta? Mieti erilaisia vaihtoehtoja ja kirjoita ylös ne, joilla haluaisit tulla löydetyksi.

Avaa sitten selaimesi tilassa, jossa se ei muista aiempaa selaushistoriaasi. Esimerkiksi Chromessa on ingocnito-tila, Firefoxissa ja Safarissa yksityinen ikkuna. Näin se, mitä olet netissä aiemmin tehnyt (olet varmastikin käynyt omilla sivuillasi, eikö?), ei vaikuta hakutuloksiisi nyt. Ja sitten googlaamaan! Hae kaikilla luettelemillasi hakusanoilla ja erilaisilla yhdistelmillä. Voit avata aina uuden yksityisen ikkunan uutta hakua varten.

Missä kohdissa hakutulossivua yrityksesi on? Löytyykö kilpailijasi ensin? Vertaa myös sitä, mitä teistä näkyy. Jos olisit potentiaalinen asiakkaasi, kenet valitsisit? Jos haluat vielä paremman vertailun, pyydä joku muu tekemään tämä testi ja kertomaan, mitä mieltä hän on hakutuloksista. Ystävä voi keksiä myös oikeampia hakusanoja.

Jos yritystäsi ei löydy hakutulosten alkupäästä tärkeimmillä listaamillasi hakusanoilla, täytyy jotain tehdä: verkkosivujesi löydettävyyttä on parannettava. Helpoin keino siihen on lukea uudelleen sivuilla olevat tekstit ja katsoa, vastaavatko ne asiakkaan kysymyksiin ja hakutuloksiin. Käytätkö nettisivuillasi oikeita sanoja? Kun sisällöt ovat kunnossa, voi alkaa tehdä tarkempaa hakukoneoptimointia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *