Onko yrityksesi avoinna kaikille?

Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää! Tänään on hyvä hetki pysähtyä hetkeksi pohtimaan, onko oman yrityksen verkkosivuilla ja markkinointimateriaaleissa huomioitu yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä seikkoja. Kokevatko kaikenlaiset ihmiset olonsa tervetulleeksi liikkeeseesi tai ostamaan palveluitasi? Monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden huomioon ottaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja työtä, mutta tein muutaman kohdan luettelon, jolla pääset alkuun:

  • Näkyykö yrityksesi kuvamaailmassa (verkkosivuilla, esitteissä ym.) monennäköisiä ihmisiä? Valkoihoisia ja rodullistettuja, vammaisia ja vammattomia, nuoria ja vanhoja?
  • Osaavatko kaikki somekanavien päivittäjät ottaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon huomioon, vai julkaistaanko Facebook-sivuillanne välillä esimerkiksi asiakkaita suututtavia vitsejä? Somekriisin voi ehkäistä huolehtimalla päivittäjien osaamisesta.
  • Kysytäänkö esimerkiksi jossain lomakkeessasi käyttäjän sukupuolta? Onko tieto tarpeen? Jos on, onko vaihtoehtoja riittävästi? Hyvät vaihtoehdot ovat esimerkiksi nainen, mies, muu ja en halua kertoa. Useissa tilanteissa sukupuolen kysyminen ei kuitenkaan ole edes tarpeellista. Kysymyksissä voi myös käyttää omaa järkeään. Tiedän esimerkiksi koulutustuottajan, jonka on raportoitava opetushallitukselle koulutuksiin osallistuvien miesten ja naisten lukumäärä. Koulutustuottajan lomakkeessa vaihtoehdot ovat kuitenkin mies, nainen ja muu, koska ei ole mitään syytä aiheuttaa koulutuksen osallistujille harmia opetushallituksen vanhakantaisten ohjeiden vuoksi.
  • Jos järjestät tapahtumia, kerrotko niiden esteettömyystiedot esimerkiksi verkkosivuilla? Tai pääseekö myymälääsi tai hoitolaasi pyörätuolilla ja onko siellä esteetön wc? Vinkkejä esteettömyystietojen kertomiseen on Kulttuuria kaikille -palvelun julkaisussa: Tapahtumia kaikille! Opas saavutettavan kulttuurifestivaalin järjestämiseen [pdf].

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *