Hyödyllistä markkinointia vanhoille asiakkaille

Sain viime viikolla kotiini Helsinkiin kirjepostia. Kirjeessä eräs hammaslääkäri kertoi palvelevansa nyt myös Turussa. Tovin ihmeteltyäni muistin hämärästi, että olin käynyt kyseisen hammaslääkärin vastaanotolla vuosi sitten Helsingin kaupungin palvelusetelillä paikkauttamassa lohjenneen hampaani. Mitä luulette, kuinka tehokasta markkinointia on lähettää minulle kirjeitse tieto uudesta toimipisteestä lähes 200 kilometrin päässä?

Aiemmille asiakkaille kannattaa ehdottomasti markkinoida*, mutta markkinointiin voi saada palamaan valtavan määrän rahaa niin, ettei siitä ole mitään hyötyä. Toisaalta tehokasta markkinointia voi tehdä myös pikkusummilla. Ennen kuin alat postittaa kirjeitä, lähettää sähköposteja tai kohdentaa Facebook-mainontaa vanhoille asiakkaille, mieti muutamaa asiaa:

  1. Mitä mainostat? Vaikka toimintasi olisi laajaa, ei kaikkea kannata tunkea samaan mainosviestiin.
  2. Keille asiakkaillesi juuri tästä tiedosta on hyötyä? Kohdenna oikein. (Jos sinulla on paljon asiakkaita ja asiakasrekisterisi ei taivu erittelemään erityyppisiä asiakkaita, vaihda järjestelmää.)
  3. Mikä olisi paras – ja kustannustehokkain – kanava tavoittaa heidät? Kirjeposti, sähköposti, tekstiviesti, yrityksesi Facebook-sivu?

 

* Jos heiltä on lupa siihen. Minä en usko antaneeni hammaslääkärille lupaa käyttää yhteystietojani markkinointiin. Olethan myös muistanut tutustua EU:n uuden tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n vaikutuksiin asiakasrekisteriisi?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *