Huijarisyndroomaa häätämässä

Osallistuin eilen Helsingin uusyrityskeskuksen NewCon ja muutaman muun tahon järjestämille Yritystreffeille. Tapasin järjestetyissä 20 minuutin tapaamisissa seitsemän kiinnostavaa yrittäjää eri toimialoilta ja lisäksi ehdin jutella muutaman muun kanssa spontaanisti. Sain uusia asiakkaita ja hyviä kontakteja – kaikin puolin onnistunut tapahtuma siis.

Itseni ja palveluideni myyminen ei ole ollenkaan omaa mukavuusaluettani: olen hyvä myymään, markkinoimaan ja kehumaan työkavereideni ja asiakkaideni upeita juttuja, mutta omien töiden markkinointi on yllättävän vaikeaa. Sitä on kuitenkin tehtävä, sillä B2B-palveluita tarjoava yksinyrittäjä myy puhtaasti itseään ja omaa osaamistaan. Vähän kuin olisi jatkuvasti toistuvissa työhaastatteluissa aina vakuuttamassa uutta potentiaalista asiakasta, vaikka huijarisyndrooma pyrkii jäytämään takaraivossa.

Huijarisyndroomalla tarkoitetaan perusteetonta ajatusta siitä, ettei oikein kuitenkaan osaa yhtä hyvin kuin antaa ymmärtää. Mieleen hiipii huoli siitä, etten ole tässäkään asiassa maailman, tai edes Suomen, paras. Mutta mitä siitä tulisi, jos jokainen Suomen pienyrittäjä tilaisi tekstinsä, esitemateriaalinsa ja somemarkkinointinsa vain Suomen huipuilta? Heiltä loppuisi vuorokauden tunnit hetkessä kesken. Parhauskin on toki suhteellista: usein avukseen ja yhteistyökumppanikseen hakee ennemminkin itselle sopivaa ihmistä tai yritystä.

Aion päästä eroon huijarisyndroomasta poistumalla mukavuusalueeltani mahdollisimman usein. Myymään oppii myymällä, ja itseensä alkaa uskoa, kun toteuttaa asiakkaalle myymiään lupauksia vielä paremmin kuin on hoksannut luvatakaan. Minä osaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *